مولا علی (ع) و شیعه علی

السلام علیک یا ثارالله

مولا علی (ع) و شیعه علی

السلام علیک یا ثارالله

حدیث (44)

 امام محمدباقر علیه السلام فرمودند: 

خُذُوا الکلِمَةَ اطَّیبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم یعمَل بِها  


سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل نکند.

(تحف العقول، ص391)

شرایط گرفتن وضو (مباشرت)

مباشرت 

 

مسأله ۱۶ـ شرط دهم «مباشرت» است، یعنى خود انسان شستن صورت و دست و مسح سر و پاها را انجام دهد و اگر دیگرى او را وضو دهد، یا در رساندن آب به صورت و دستها و مسح سر و پاها به او کمک نماید وضو باطل است، ولى کمک در مقدّمات وضو اشکال ندارد.

ده نوع ختم از سوره الحمد برای گشایش کارها

ختم چهارم: 

دفع دشمن و نیل به مقاصد  

جهت دفع بلا و دشمن و نیل به مقاصد روز شنبه 70 سوره حمد و در روز یکشنبه 60 بار سوره حمد و در روز دوشنبه 50 بار و در روز سه شنبه 40 بار و در روز چهار شنبه 30 بار و در روز پنج شنبه 20 بار و در روز جمعه 10 بار بخواند ان شاء الله به مقصد میرسد ؛ قرائت بعد از نماز بهتر است.

حدیث (43)

 امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند: 

أفضَلُ العِبادَةِ بَعدِ المَعرِفَةِ‌ إِنتِظارُ‌ الفَرَجِ 


بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.

(تحف العقول، ص403)

شرایط گرفتن وضو (موالات)

موالات 

 

مسأله۱۴ـ شرط نهم این که کارهاى وضو را چنان به جا آورد که بگویند پشت سر هم انجام مى دهد و اگر چنین کند وضوى او صحیح است، هرچند بر اثر گرمى هوا و  وزش باد اعضاى سابق خشک شده باشد، مثلاً موقعى که مى خواهد دست راست را بشوید صورت او خشک شود، ولى اگر طورى انجام دهد که پشت سر هم نباشد وضوى او باطل است، هرچند بر اثر سردى هوا اعضاى قبل، خشک نشده باشد. 

 

حرکت در هنگام وضو 

 

مسأله۱۵ـ راه رفتن در بین وضو اشکال ندارد، بنابراین اگر بعد از شستن صورت و دستها چند قدم راه برود و بعد مسح سر و پا را بکشد وضوى او صحیح است.

ده نوع ختم از سوره الحمد برای گشایش کارها

ختم سوم: 

حصول مطالب 

در شب جمعه جهت وصول مطلب، یکهزار و یازده بار بدون فاصله و خواب بخواند سپس حاجت را بخواهد

حدیث (42)

امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند: 

مَن لَم یجِد لِلاساءَةِ مَضَضّا لَم یکن عِندَهُ لِلاِحسانِ مَوقعٌ. 


کسی که مزه رنج و سختی را نچشیده، نیکی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد.

(بحارالانوار، جلد 78، ص333)

شرایط گرفتن وضو (ترتیب)

ترتیب 

 

مسأله ۱۳ـ شرط هشتم آن که «ترتیب» را در وضو رعایت کند، یعنى اوّل صورت، بعد دست راست و بعد دست چپ را بشوید و بعد از آن مسح سر و بعد مسح پاها را انجام دهد و بنابر احتیاط پاى چپ را پیش از پاى راست مسح نکند.
 

ده نوع ختم از سوره الحمد برای گشایش کارها

ختم دوم: 

رفع غم 

 

مقدس اردبیلی فرمود : هر کس حمد را با این دو آیه (آیه ی 154 سوره آل عمران و آیه ی 29 سوره فتح) ده روز ، و روزی یازده بار بخواند که جمعأ صد و ده بار میشود ، و برای هر مطلبی مجرب است ؛ و بعد از آیه ی 29 فتح بگوید 

 »رَبِّ سَهِّل وَ یَسِّر و لا تعسر عَلَینا«

حدیث (41)

 امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: 

المومن برکة علی المومن و حجة و علی الکافر 


مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.

(تحف العقول، ص489)

شرایط گرفتن وضو (نیّت)

نیّت 

 

مسأله ۱۱ـ شرط هفتم آن است که وضو را به قصد قربت یعنى براى خدا انجام دهد، بنابر این اگر به قصد ریا و خودنمایى یا براى خنک شدن بدن و مانند آن بگیرد باطل است، ولى اگر تصمیم قطعى دارد که براى اطاعت فرمان خدا وضو بگیرد در ضمن مى داند خنک هم مى شود، ضررى ندارد. 

 

 به زبان آوردن نیّت

 

مسأله۱۲ـ لازم نیست نیّت را به زبان بگوید یا از قلب خود بگذراند، همین اندازه کافى است که اگر از او بپرسند چه مى کنى؟ بداند وضو مى گیرد.

ده نوع ختم از سوره الحمد برای گشایش کارها

ختم اول: 

فتح امور 

از روز جمعه هر روزی 41 بار تا چهل و یک روز بخواند، بلافاصله؛و اگر فاصله بیافتد باید از سر بگیرد؛و هر روز بعد از ختم این دعا را سیزده بار بخواند: 

»یا مُفَتِّحّ فَتِّح یا مٌفرِّجٌ فَرِّج یا مٌسَبِّبٌ سَبِّب یا مٌسَیِّرٌ سَیِّر یا مٌسَهِّلٌ سَهِّل یا مٌتَمِّمٌ تَمِّم وَ حَسبٌنَااللهٌ وَ نِعمَ الوَکیلٌ« 

هر کس این را با خلوص و تقوا و حضور قلب بجا آورد ، از توانگری به جایی رسد که بیان نتوان کرد.