مولا علی (ع) و شیعه علی

السلام علیک یا ثارالله

مولا علی (ع) و شیعه علی

السلام علیک یا ثارالله

آیه شریفه تبلیغ

یـا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مـا اُنْزِلَ إِلَیْکَ مِن رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رَسَالَتَهُ واللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللهَ لاَیَهْدِی القَوْمَ الکَافِرینَ

اى پیامبر! آنچه را از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملا (به مردم) برسان; و اگر (این کار را) نکنى رسالت او را انجام نداده اى. خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم نگاه مى دارد و خداوند، جمعیّت کافران (لجوج) را هدایت نمى کند.   «سوره مائده، آیه 67»

این آیه شریفه، که به آیه تبلیغ مشهور شده است، پیرامون مهمترین مسأله جهان اسلام، پس از مسأله نبوّت و پیامبرى، بحث مى کند و به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)در اواخر عمر شریفش، با اصرار فراوان، دستور مى دهد که مسأله خلافت و جانشینى پس از خودش را با صراحت تمام با مردم در میان بگذارد و تکلیف مردم را از این جهت روشن کند. در تفسیر این آیه، دانشمندان شیعه و سنّى مطالب مختلفى بیان داشته اند

جمعى دیگر از دانشمندان و یاران پیامبر معترفند که آیه فوق پیرامون ولایت حضرت على(علیه السلام)نازل شده است.

در بین مفسّران اهل سنّت نیز عدّه اى روایت مربوط به ولایت امیرمؤمنان(علیه السلام)را نقل کرده اند، که مى توان به آقاى «سیوطى» در «الدّرّ المنثور، جلد دوم، صفحه 298» و «ابوالحسن واحدى نیشابورى» در «اسباب النّزول، صفحه 150» و «شیخ محمّد عبده» در «المنار، جلد ششم، صفحه 120» و «فخر رازى» در «تفسیر کبیر» و سایر تفاسیر اشاره کرد.

در این جا براى نمونه فقط قسمتى از کلام فخر رازى را نقل مى کنیم

نزلت الآیة فى فضل علی بن ابیطالب ولما نزلت هذه الآیة أخذ بیده و قال: من کنت مولاه فعلی مولاه اللّهم وال من والاه وعاد من عاداه، فلقیه عمر فقال: هنیئاً لک یا بن أبی طالب! أصبحت مولای ومولى کل مؤمن و مؤمنة...(1)  

این آیه در مورد علىّ بن ابى طالب نازل شده است. هنگامى که این آیه شریفه نازل شد، پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)دست على(علیه السلام) را گرفت (و بلند کرد) و فرمود: «هر کس که من مولاى او هستم پس این على هم مولى و رهبر اوست. پروردگارا ! کسانى که ولایت على را پذیرفته اند دوست بدار و کسانى که با او به دشمنى

برخاسته اند، دشمن بدار!» سپس عمر با على(علیه السلام) ملاقات کرد و به آن حضرت عرض کرد: «اى فرزند ابوطالب! این فضیلت و مقام بر تو مبارک باشد. تو از امروز مولا و رهبر من و همه مردان و زنان مسلمان شدى!»

 1 . الّتفسیر الکبیر، جلد 11، صفحه 49.

جواب سوال هفته ۶

در مورد سوال هفته گذشته که پایه های غلو چند دسته هستند باید بگم که نظر امام علی(ع) در این مورد این است:

-غلو

1-2تعمق و فرو رفتن:هرکس بیش از حد تعمق کند حق باز نمی گردد و جزء غرق شدن در امور پیچیده چیزی برایش زیاد نمیشود

2-2نظریه و منازعه:هرکس در نظریه منازعه و مخامصه کند در اثر لجاجت طولانی،به احمق بودن مشهور میشود

3-2انحراف:هرکس انحراف پیدا کند نیکی به چشم او قبیح میآید و بدی به چشم او نیک میآید

4-2لجاجت:هرکس لجاجت بکند راه ها بر او کور میشود و کارش مورد اعتراض قرار میگیرد و بیرون آمدن از آن برایش مشکل میشود ، آنگاه که تابع راه مومنان نباشد

"وهابیت" خطرناکتر از "بربریت"

هتک حرمت حرمین امامین عسگرین  را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر امام حجه ابن الحسن عسگری تسلیت عرض میکنیم.

از زمانی که خلفای خود خوانده مسلمین پس از رحلت پیامبر(ص) جاهلانه و ظالمانه حکومت مختص مولی الموحدین علی علیه السلام و خاندان عصمت را غصب کردند و با برداشت عصر جاهلیت خود باعث انحراف دین مبین اسلام شدند، سرآغاز یک حرکت کاملا متضاد با احکام الهی و اسلام برداشته شد.
این انحراف زمانی به اوج خود رسید که پیوند نامیمونی بین شخصیت منحرف فاقد شعوری چون "شیخ محمد عبدالوهاب نجدی"با قدرت حکومتی آن زمان یعنی "محمد بن مسعود (جد آل سعود)" برقرار شد.
شیخ عبدالوهاب فردی بود که به جهت شیفتگی به شخصیت خود احساس بزرگی به او دست داد و با تصورات شیطانی و باطل خود، هرگونه تمسک به پیامبر(ص) و اهل بیت او را قبیح دانست و از طرفی یکسری بدعتهای تازه را وارد دین اسلام نمود.
بعد ازهلاکت وی،پیروان او با به رهبری "امیر مسعود وهابى" با بیست هزار نفر به کربلا حمله کرده و وحشیانه پنج هزار شیعه را به خاک و خون کشیدند و این روند ادامه یافت و گره عجیبی بین پیروان این مذهب با قدرت آل سعود برقرار شد، به نحوی که همه اقتدار امروز سلفی ها و وهابی های تکفیری از این اتحاد سرچشمه می گیرد.
آنچه امروز به سان "بربریت" در حال نمایش از طرف این طایفه بوده و منجر به وحشیانه ترین جنایت ها علیه شیعه و دیگر بشریت است، به خاطر انحرافات به ظاهرعلمای وهابیت است که هرآنکس را که اندکی با عقاید آنها مخالفت کند تکفیرکرده و حکم قتلش را می دهند، ویا به جهت کینه و عداوتی که در اثر این تفکر انحرافی نسبت به اهل بیت و قبور مطهر آنها دارند، حکم انهدام این اماکن متبرکه وملکوتی را صادر می کنند، کما اینکه درانهدام گلدسته‌های حرمین عسگریین، بنا به گزارش پایگاه اینترنتی "هجر" فتوای اخیر"بن جِبرین" از مفتی‌های برجسته سعودی مبنی بر ضرورت تخریب اماکن مقدس شیعیان، نقش بسزائی داشته است.
همه اینها به دلیل شکافی است که خلفای خودخوانده جاهل راشدین، با سرپیچی از ولایت پذیری حضرت علی علیه السلام کردند و خود و پیروان جاهل تر خود را مستحق عذاب جاوید و الیم الهی کردند.
وقتی ما در زیارات جامعه می گوئیم: « السلام علیکم یا اهل بیت نبوت وموضع الرساله و مختلف الملائکه ومهبط الوحی و خزان العلم » و یا با تعابیری چون " تراجمة وحی الله"از ائمه(ع) یاد می کنیم، این به دلیل اینست که تنها اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند که معدن علم لدن الهی و هبوط وحی بوده و قابلیت تفسیر و ترجمان آیات فوق وزین قرآن را دارند، نه هر بشر ناقص العقلی چون خلفای راشدین که پیروان وهابی آنها امروز با خواندن هر آیه از قرآن ،تفسیر به رای ناقص خود کرده و حکم به تکفیر دیگران وانهدام قبور مطهره فرزندان معصوم رسول الله صلی الله علیه و آله می دهند.
اما در کنار همه اینها باید گفت که امروز تفکر عقلائی و ولایت مدار شیعه می رود تا با نفوذ در قلب های مستعد، پایه های اعتقادی خود را مستحم کرده و زمینه ظهورامام حی و زنده و غایب خود حضرت مهدی ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه را در جوامع فراهم آورد، و مفتی های جاهل سلفی وتکفیری سعودی و امثالهم هم بدانند که با چنین فتاوای شیطانی، جزتیشه به ریشه خود زدن را دیکته نمی کنند، چرا که "هر که با آل علی درافتاد ور افتاد.

حدیث فاطمی:


قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء ( سلام الله علیها) :
لا تُصَلّى عَلَیَّ اُمَّةٌ نَقَضَتْ عَهْدَ اللّهِ وَ عَهْدَ أبى رَسُولِ اللّهِ فى أمیر الْمُؤمنینَ عَلیّ، وَ ظَلَمُوا لى حَقىّ، وَ أخَذُوا إرْثى، وَ خَرقُوا صَحیفَتى اللّتى کَتَبها لى أبى بِمُلْکِ فَدَکِ.

افرادى که عهد خدا و پیامبر خدا را درباره امیرالمؤمنین علىّ (علیه السلام) شکستند، و در حقّ من ظلم کرده و ارثیّه ام را گرفتند و نامه پدرم را نسبت به فدک پاره کردند، نباید بر جنازه من نماز بگذارند.

بیت الأحزان: ص 113، کشف الغمّة: ج 2، ص 494.

مظهر اسماء


مظهر تمام اسماء جمال الهی در نقطه زاء زهرایی است ،

ذات اقدس خطاب به پیامبراکرم که عالم طفیل وجود اوست می فرماید : لَوْلَاکَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاک‏ (11) سر خلقت افلاک تو هستی و لولا علی لما خلقتک و اگر علی نبود این سر خلقت را که پیغمبر است خلق نمی کردم و لو لا فاطمه لما خلقتکما.

مرحوم غروی اصفهانی (کمپانی) در این شعرش غوغا کرده :
ناطقه مــرا مگر روح قدس کـنـد مدد
تـا که ثنای حضرت سیده نساء کند
فیض نخست و خاتمه نور جمال فاطمه
چشم دل ار نظاره بر مبدا و منتهی کند
صورت شاهد ازل معنی حسن لم یزل
وهم چگونه وصف آیینه حق نما کند

کدام برترند حضرت صدیقه کبری ، پیامبر اکرم یا امیرالمومنین؟


مقام ومرتبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) بالاتراست یا پیامبراکرم یا امیرالمؤمنین؟ ایشان همه از یک نورند درجسمانیت های مختلف و تجلیات مختلف می فرمایند : أَنَّ أَرْوَاحَکُمْ وَ نُورَکُمْ وَ طِینَتَکُمْ وَاحِدَةٌ طَابَتْ وَ طَهُرَتْ بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ (8) همه شما یک نوریک روح و یک طینت هستید اما بعضی ، چیزهای دیگری ، از بعضی گرفته اند . در روایت مشهور کلهم نور واحد (9) اشاره به همین مطلب شده است که تمام ائمه نور الله هستند . سِرّ الله هستند . سرالله هم شناخته نمی شود . حضرت امیر، اهل بیت را اینگونه معرفی می کنند : الْأَسْرَارُ الْإِلَهِیَّةُ الْمُودَعَةُ فِی الْهَیَاکِلِ الْبَشَرِیَّةِ (10) ما اسرار الهی هستیم که درهیاکل بشری به ودیعه گذاشته شده ایم .

حدیث نور

پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله)  فرمودند:
تَفَرَّغوا لِطاعَةِ اللهِ وعِبادَتِهِ قَبلَ أن یَنزِلَ بِکُم مِنَ البَلاءِ ما یَشغَلُکُم عنِ العِبادَةِ .
خود را براى طاعت خدا و عبادت او فارغ سازید، پیش از آن که گرفتارى و بلایى به شما رسد که از عبادت بازتان دارد.

ام ابیها؛ تسلّی ‌بخش پیغمبر(ص)




حدیث فاطمی:

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء ( سلام الله علیها) :
جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشّـِرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِى الرِّزقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلاْخْلاصِ، وَ الْحَّجَ تَشْییداً لِلدّینِ.

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می فرمایند:
خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را براى طهارت از شرک و نجات از گمراهى ها و شقاوت ها قرار داد. و نماز را براى خضوع و فروتنى و پاکى از هر نوع تکّبر، مقرّر نمود. و زکات (و خمس) را براى تزکیه نفس و توسعه روزى تعیین نمود. و روزه را براى استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست. و حجّ را براى استحکام أساس شریعت و بناء دین اسلام واجب نمود.

ریاحین الشّریعة: ج 1، ص 312، فاطمة الزّهراء (علیها السلام): ص 360، قطعه اى از خطبه طولانى و معروف آن مظلومه در جمع مهاجرین و انصار.

حدیث نور

رُویَ أنَّ اللهَ تَعالى یَقولُ فی بَعضِ کُتُبِهِ : یَابنَ آدمَ، أنا حَىٌّ لا أمُوتُ، أطِعنی فیما أمَرتُکَ حَتّى أجعَلَکَ حَیّاً لا تَموتُ، یَابنَ آدمَ، أنا أقولُ لِلشَّیءِ : کُنْ فَیَکونُ، أطِعنی فیما أمَرتُکَ أجعَلکَ تَقولُ لِلشَّیءِ : کُنْ فَیَکونُ .
روایت شده که خداى تعالى در یکى از کتاب هاى خود مى فرماید : اى فرزند آدم! من زنده اى هستم که هرگز نمى میرم ; از فرمان هاى من اطاعت کن تا تو را زنده اى قرار دهم که هرگز نمیرى. اى فرزند آدم! من به هر چه بگویم : هست شو، هست مى شود. از فرمان هاى من اطاعت کن تا تو را چنان قرار دهم که به هر چه بگویى : هست شو، هست شود.

حامله کردن دختر باکره

زنی در حالی از جماع شوهرش فارغ شده بود با دختری باکره ای نیز مساحقه میکند و از آلودگی بدنش به دختر رسیده و دختر بار دار میشود و کارز بهشکایت به نزد مولا علی (ع) میرسد . و مولا دستور میدهد که زن مهر بکارت دختر را بپردازد چرا که زاییدن منوط به پاره شدن بکارت میشود و چون فرزندی به دنیا آمد آن را به شوهر مرد بدهند چرا که از منی مرد بچه به وجود امده.

یا علی یعنی ...


یاعلی یعنی فرود کاخها

یاعلی یعنی فراز کوخها

یاعلی یعنی فرمان برپا از قبور

یاعلی یعنی پیام هر زبور

یاعلی یعنی سخنگویی به حق

یاعلی یعنی علیجویی به حق

یاعلی یعنی همراه ایوب است ونوح  

یاعلی هفت آسمان را جان وروح

کلام مولا

دانا جزء با همانند خود انس نمیگیرد

نادان به مشکل خود میل میکند

زاستگو گرامی و بزرگ میشود