مولا علی (ع) و شیعه علی

السلام علیک یا ثارالله

مولا علی (ع) و شیعه علی

السلام علیک یا ثارالله

نمونه ای از قضاوت های علی (ع)

گاوی که خری را کشت

گاوی با شاخش خری را کشت و صاحب خر از صاحب گاو خسارت مطالبه کرد و چون صاحب گاو امتناع کرد کار به حکمیت ابو بکر بردند . ابوبکر گفت حیوانی حیوانی را کشته و خسارتی بر کسی نباشد و چون باز نزاع بالا گرفت کار نزد علی (ع) بردند ومولا اینچنین فرمود : چنانچه که گاو به جایگاه خر رفته خسارت به گردن صاحب گاو باشد و اگر خر به جایگاه گاو رفته و کشته شده باشد خسارتی نباشد .

نمونه ای از قضاوتهای مولا علی (ع)

نزاع سه مرد بر سر یک طفل

وقتی امیرالمومنین سفری به یمن داشت ، سه مرد بر سر طفلی نزاع داشتند که هر کدام آن طفل را از آن خود میداشتند چرا که بنا به رسم جاهلیت هر سه در آنی با مادر آن طفل همبستر شده بودند تا اینکه قضاوت به امام علی (ع) بردند و مولا دستور داد تا نام هر سه را بر روی کاغذ های نوشته و نزد طفل برده ، و هر کدام را که طفل بردارد آن پدر بچه باشد و چون خبر به رسول خدا رسید گفت که شکر خدا را که در میان ما اهلبیت کسی را گذارد تا سنت داود نبی را زنده میسازد .

و اما القاب مولا

بنا به روایتی روزی رسول خدا به دنبال علی (ع) میگشت گفتند فلان جا خفته و چون رسول خدا علی(ع) را بدید که بر پهلو خوابیده و بر عبایش گرد و غباری نشسته لذا رسول خدا قبای مولا را زدوده و فرمود بر خیز یا ابا تراب یعنی ای پسر خاک و مولا این کنیه را خیلی دوست میداشت .

از کنیه های دیگر مولا میتوان حیدر ، ابوالحسن ، ابوالحسین ، امیرالمومنین ( که در روز غدیر خم از جانب جبریل آورده شد ) ، اسدالله ، خلیفه الله ، ید الله ، مرتضی ، وصی رسول الله و ... ( که در حدود بیش از 500 کنیه میباشد ) .

و ظاهر مولا ...

قامتی میانه نه زیاد بلند ونه زیاد پست و چهره اش رخشان و چشمهایش درشت ، موی جلوی سرش یعنی بالای پیشانی ریخته ، موی زنخش سرخ رنگ و شکمش برآمده و دستهایش بلند و چهره اش بشاش .

از افتخارات امام علی (ع)

اینکه او اول کسی بود که با پیامبر (ص) نماز گذاشت ، مولا از زمان طفولیت با رسول خدا زیسته و از تربیت ایشان برخوردار بودند ،

دیگر اینکه علی(ع) اولین کسی بود که مقدم بر دیگران قبول اسلام و ایمان به رسول خدا و پذیرای دعوت او بیامد ،

دیگر اینکه علی(ع) آنکسی بود که در جای رسول خدا بستر نمود تا نقشه کفار را برملاء سازد

دیگر چون رسول خدا عزم به مدینه نمود ، تا مولا علی (ع) به وی ملحق نشد پا به درون شهر نگذاشت و گفت تا برادرم علی به من نپیوندد من از این مکان(قبا) نقل نخواهم کرد

دیگر اینکه چون رسول خدا خواست میان مهاجر و انصار عقد برادری ببندد و این کار بپایان رسید و هر یک از اصحاب را در تعداد 45 تن با انصار عقد برادری بپیوست علی را برای خود انتخاب نمود ، او را گرفت و فرمود ( علی هم برادر من است )

دیگر افتخارات مولا قدرت جسمانی خارالعاده ایشان بود که از هیچ چیز نمیترسید و از هیچ دشمنی نمیهراسید ، به حدی که وقتی قشون اسلام با عمرو ابن عبدود در جنگی دچار شد که هیچ یک از سپاهیان جرئت مقابله با او را در خود ندیدند و هر چه عمرو رجز خواند تا حریفی به مقابله با او برود ولی کسی حاضر نشد الا ... ، و هر چه رسول خدا فریاد زد و خواست تا کسی فریاد این مبارز را خاموش کند کسی حاضر نشد الا ... ، تا اینکه مولا رهسپار رزم شد و این مبارز را در چشمی به خاک افکند .

و دیگر اینکه زمانی مکه بدست مسلمانان فتح شد و قرار شد تا بتها به زمین ریخته شوند علی تنها کسی بود که بر دوش پیامبر قرار گرفت و بتها را بر زمین فکند .

دیگر اینکه مولا افتخار دامادی رسول خدا را بر عهده داشت در حالی که حضرت فاطمه در آن زمان خواستگار های از سران قبایل داشت .

و بزرگترین افتخار مولا به ولایت و جانشینی رسیدن ایشان در روز غدیر خم توسط شخص شاخص پیامبر بود که توسط جبریل و از جانب خدا به رسولش ابلاغ گردید و اولین کسی که از میان مردمان به طرف علی (ع) آمد و دست ایشان را برای بیعت فشرد عمر بن خطاب بو د که رو به مولا کرد و گفت ( بخ بخ لک اصبحت مولای کل مومن و مومنه )

و دیگر ... و دیگر ... و دیگر ...