مولا علی (ع) و شیعه علی

السلام علیک یا ثارالله

مولا علی (ع) و شیعه علی

السلام علیک یا ثارالله

حدیث (37)

امام حسن عسکری (ع): 

 

کَفاکَ ادبا تَجنُّبُکَ ما تَکرهُ مِن غَیرکَ 


در مقام ادب همین بس که آنچه برای دیگران نمی پسندی، خود از آن دوری کنی 

 

(مسند الامام العسکری، ص288)

شرایط گرفتن وضو (مباح بودن آب و فضای وضو)

  مباح بودن آب و فضای وضو 

مسأله ۳ـ شرط سوم: آن که آب وضو و فضایى که در آن وضو مى گیرد و جایى که آب وضو در آن مى ریزد و ظرف آن بنابر احتیاط واجب مباح باشد، بنابر این وضو با آب غصبى یا آبى که معلوم نیست صاحبش راضى باشد، اشکال دارد. 

اعلان برائت

سال نهم هجری است. یک سال از فتح مکه می گذرد. هنوز باقیمانده مشرکان به مکه آمد و شد می کنند و به رسم جاهلیت به زیارت کعبه می پردازند. یکی از عادات زشت و ناپسند آنها آن است که در مراسم زیارت خانه خدا ،گاهی برهنه و عریان می شوند و سوت زنان و کف زنان به گرد خانه خدا طواف می کنند.(44)

خداوند از اینکه، کعبه، نخستین پایگاه توحید، هنوز از لوثِ وجود مشرکان و کافران، پاک نشده، ناخرسند و ناخشنود است. از این رو در سال نهم هجرت، ایات نخستین سوره توبه در اعلان رسمی برائت از مشرکان، و ممنوعیت ورود آنها به حریم مسجد الحرام نازل می شود، و پیامبر از سوی خداوند دستور می یابد تا از ورود مشرکان به حریم پاک کعبه جلوگیری کند. و پس از پایان مهلتی چهار ماهه، بخاطر پیمان شکنی ایشان، ریشه شرک و کفر را بخشکاند. یا از بت پرستی دست بردارند و اسلام بیاورند، و یا آماده نبرد همه جانبه گردند. پیامبر ایات نازل شده را بصورت فرمانی که باید برای مشرکان خوانده شود، به ابوبکر می دهد. و از او می خواهد تا آن را ببرد و بر ایشان بخواند. امّا پس از اعزام ابوبکر به این ماموریت بسیار مهم، جبرئیل نازل می شود و از سوی خدا فرمانی تازه می آورد. دنباله ماجرا را از زبان حضرت علی می شنویم:

وقتی که ایات دهگانه آغاز سوره توبه بر پیامبر نازل شد، پیامبر به ابوبکر ماموریت داد تا آنها را بر اهل مکه بخواند. سپس پیامبر مرا خواست و فرمود: فوری به دنبال ابوبکر برو، هر کجا که به او رسیدی ایات را از او بگیر و خودت آن را بر مشرکان بخوان.

ابوبکر سراسیمه به حضور پیامبر رسید و عرض کرد:

ای رسول خدا، ایا درباره من ایه ای نازل شده است؟ پیامبر فرمود:

نه، امّا جبرئیل به نزد من آمد و فرمود:

لَنْ یؤَدّی عَنْکَ اِلا اَنْتَ اَوْ رَجُلٌ مِنْکَ.

هرگز وحی خدا جز بوسیله خودت یا مردی که از خود تو باشد به مردم ابلاغ نمی شود.(45) 

 

(44)- سوره انفال یه 35.

(45)- تفسیر الدّر المنثور ج 4 ص 122.

حدیث (36)

 امام علی علیه السلام فرمودند: 

اَللِّّّسانُ سَبُعٌ، اِن خُلّیَ عَنهُ عَقَرَ 


زبان، حیوان درنده است، اگر رها شود می گزد.

(نهج البلاغه)

شرایط گرفتن وضو (پاک و مطلق بودن آب)

مسأله۱ـ شرایط وضو دوازده چیز است: شرط اوّل: پاک بودن آب وضو. شرط دوم: این که مطلق باشد، بنابراین وضو با آب نجس یا مضاف باطل است، اگرچه نداند یا فراموش کرده باشد و اگر نمازى با آن خوانده باید اعاده کند. 
  

وظیفه کسانی که غیر از آب مضاف ندارند 

 

مسأله 2ـ اگر غیر از آب مضاف آب دیگرى ندارد باید تیمّم کند و اگر آب مضاف او آب گل آلود است چنانچه وقت دارد، باید صبر کند تا آب صاف شود (بنابر احتیاط واجب).

ایه تطهیر

... اِنَّما یریدُ اللّهُ لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکُم تَطْهیراً.

همانا خداوند خواسته است که پلیدی را از شما اهل بیت دور نماید و شما را پاک گرداند.

احزاب / 33

حادثه ای در خانه اُمّ سَلَمه، همسر گرامی رسول خدا صلی الله علیه وآله اتفاق افتاده است. ام سلمه می گوید: پیامبر در خانه من بود که ناگهان، حالت نزول وحی به ایشان دست داد. به من فرمود: بی درنگ برو و به علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام، بگو بیایند. من هم به سرعت آنها را فرا خواندم. پیامبر همگی آنان را در زیر کسای یمانی(24)جمع کرد و در آن حال ایه فوق بر ایشان نازل شد. آنگاه پیامبر فرمود:

اَللّهُمَّ هؤُلاءِ اَهْلُ بَیتی فَاَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهیراً.

بار الها! اینان اهل بیت منند. پس هرگونه پلیدی را از ایشان دور کن و پاک و معصومشان گردان.

امّ سلمه در ادامه می گوید: به پیامبر عرض کردم: اجازه
می فرمایید من هم نزد شما بیایم و در زیر کِسا جای گیرم؟

پیامبر فرمود: تو در جای خودت باقی بمان، هر چند که زن خوبی هستی.

یعنی اینجا نه تنها جای تو نیست، بلکه هیچکس دیگر لیاقت چنین جایگاهی را ندارد.

پس از این ماجرا فرمانی از جانب خدا آمد که :

و أمُرْ أهلَکَ بِالصَّلوةِ وَ اُصطَبِرْ علیها.(25)

یعنی خاندان خود را به نماز امر کن و از آنان بخواه در بپاداشتن نماز شکیبایی ورزند

پیامبر تا شش ماه(26)، هرگاه برای نماز صبح به مسجد
می رفت کنار درِ خانه علی و فاطمه علیهما السلام می ایستاد، به آنان سلام می کرد و با صدای بلند می فرمود:

الصَّلوة یا اَهْلَ الْبَیت.

و سپس ایه تطهیر را تلاوت می فرمود.(27)

بدین ترتیب روشن می شود زنان پیامبر در زمره اهل بیت معصوم پیامبر به شمار نمی ایند زیرا که اگر به چنین بود، رسول خدا آنان را نیز به زیر کساء دعوت می نمود. و ایه تطهیر را هم در مورد آنها تلاوت می فرمود.

این مطلب نیز با این نکته تایید می شود که هر چند ایه تطهیر در میان ایات مربوط به زنان پیامبر است و تعداد زنان پیامبر هم بیش از تعداد مردان مورد نظر در ایه است، امّا ضمایر بکار رفته در ایه تطهیر جمع مذکّر هستند. و این خود گواهی روشنی بر این مدّعا است که زنان پیامبر جزء اهل بیت معصوم و مطهًر آن حضرت به شمار نمی روند 

 

(25)- سوره طه/ 132.

(26)- البته در برخی رویات تا 9ماه نیز نقل کرده ا ند.

(27)- صحیح ترمذی ج 5 ص 351و352. مستدرک علی الصحیحین ج 3 ص 159. تفسیر الدرّ المنثور ذیل یه 132 سوره طه.

حدیث (35)

 امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: 

جُعِلتِ الخَبائِثُ فی بَیت وَ جُعِل مِفتاحُهُ الکَذِبَ 


تمام پلیدیها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دروغگویی است.

(بحار الانوار، ج78، ص377) 

91085

شرایط گرفتن وضو

شرایط گرفتن وضو ۱۲ چیز است   

۱-  پاک و مطلق بودن آب 

۲-  مباح بودن آب و فضای وضو 

۳-  وضو گرفتن از نهر های بزرگ و کوچک 

۴-  ظرف وضو از طلا و نقره نباشد 

۵-  اعضاء وضو پاک باشد 

۶-  وقت کافی برای گرفتن وضو و نماز داشته باشد 

۷-  نیت 

۸-  ترتیب 

۹-  موالات 

۱۰- مباشرات 

۱۱- آب ضرر نداشته باشد 

۱۲- عدم وجود مانع   

که انشاءالله در ارسالهای بعدی مسائل خاص هر کدام را برایتان مینویسم

 

حدیث غدیر

1- ابن کثیر گوید:

ابو جعفر محمدبن  جریر طبری صاحب تفسیر و تاریخ نسبت به حدیث غدیر اعتنای فراوان داشته و دو جلد کتاب درباره آن گرد آورده و طرق  الفاظ آن را در آنه آورده است.

(البدایة و النهایة 1/208)

2- علامه امینی گوید :

علامه مقبلی که در جلد 1 ص 142 شرح حال او را آوردیم بعد از ذکر طرق این حدیث گفته است : اگر چنین حدیثی امر معلومی نباشد پس هیچ امر معلومی در دین نخواهیم داشت و

و سید امیر محمد صنعانی که در کتاب «الروضة  الندیة شرح تحفة العلویة»  نام او آمده گویید : حدیث غدیر در نزد بیشتر پیشوایان علم حدیث ، متواتر است . حافظ ذهبی در کتاب « تذکرة الحفاظ »در شرح حال طبری گویید : محمد بن جریر طبری آن کتابی نوشته است، و من بر آن اطلاع یافتم و از کثرت طرق آن در شگفت ماندم.

(الغدیر 1/157-158)

3- علامه ابن مغازلی شافعی (م483) گوید:

از شهربن حوشب  از ابو هریره روایت است که گفت : هر که روز هیجدهم ذی حجه را روزه بدارد ثواب شصت ماه روزه برلی او نوشته میشود و آن روز ، روز غدیر خم  است که پیامبر دست علی را گرفت و فرمود : آیا من به مومنان از خودشان سزاوار تر نیستم ؟ گفتند : چرا، ای رسول خداغ ، فرمود « هر که را من مولای اوییم پس علی بن ابیطالبمولای اوست»‌ عمر ابن خطلب گفت : به به به تو ای علی بن ابی طالب که مولای من و مولای هر مومنی گشتی ! آن گاه خداوند این آیه را فرستاد  ___ الیوم اکملت لکم دینکم ____

(مناقب ابن مغازلی /19 . و آیه در سوره مائده/3)