مولا علی (ع) و شیعه علی

السلام علیک یا ثارالله

مولا علی (ع) و شیعه علی

السلام علیک یا ثارالله

منظور از آسمانهاى هفتگانه چیست؟

  در هفت آیه از قرآن مجید سخن از سماوات سبع (آسمانهاى هفتگانه) به میان آمده است.

از میان تمام تفسیرهاى گوناگون که براى آسمانهاى هفتگانه ذکر شده است، این تفسیر صحیحتر به نظر مى رسد که منظور از «سماوات سبع»، همان معنى واقعى آسمانهاى هفتگانه است، یعنى آسمان به معنى کرات نیست، بلکه به معنى مجموعه اى از ستارگان و کواکب عالم بالا است، و منظور از عدد هفت همان شماره تعدادى معروف است، نه تکثیرى.

منتها از آیات دیگر قرآن برمى آید که تمام آنچه را از ستارگان ثوابت و سیّارات، و کهکشانها و سحابى ها مى بینیم همه مربوط به «مجموعه آسمان اول» است، بنابراین در ماوراى این مجموعه عظیم، شش مجموعه عظیم دیگر (شش آسمان) وجود دارد که بعضى برتر از بعض دیگر است. و آنها از دسترس علم انسان (لااقل تاکنون) بیرون است.

در آیه۶سوره صافات مى خوانیم: اِنّا زَیَّنَا اَلسَّماءَ الدُّنْیا بِزِیْنَة الْکَواکِبِ: «ما آسمان پائین را با ستارگان زینت بخشیدیم».

و در آیه ۱۲ سوره فصلت آمده است: وَ زَیَّنَا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابِیْحَ: «آسمان پائین را با چراغها تزیین کردیم».

و همین معنى با تفاوت مختصرى در آیه  ۵ سوره ملک نیز آمده است.

قابل توجّه اینکه: مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار همین احتمال را به عنوان یکى از تفسیرهاى آیه ذکر کرده است، او مى گوید: «سومین احتمالى که به فکر من خطور مى کند این است که تمام افلاک که براى ستارگان اثبات کرده اند همه به نام آسمان پائین نامیده مى شود»!(۱).

درست است که ابزارهاى علمى ما امروز هنوز پرده از عوالم ششگانه دیگر برنداشته، ولى هیچ دلیلى بر نفى آن از نظر علوم نیز وجود ندارد، و چه بسا در آینده راز این معما نیز گشوده شود.

بلکه از کشفیّات بعضى از دانشمندان فلکى چنین برمیآید که نشانه هایى از وجود عوالم دیگر هم اکنون از دور به چشم مى خورد، نظیر آنچه قبلاً از قول رصدخانه معروف «پالومار» درباره عظمت جهان نقل کردیم و جمله اى از آن را که شاهد گفتار ما است در اینجا تکرار مى کنیم: «با دوربین رصدخانه پالومار میلیونها کهکشان جدید کشف شده که بعضى از آنها هزار میلیون سال نورى با ما فاصله دارد، ولى بعد از فاصله هزار میلیون سال نورى فضاى عظیم مهیب و تاریکى به چشم مى خورد که هیچ چیز در آن دیده نمى شود، ولى بدون تردید در آن فضاى مهیب و تاریک صدها میلیون کهکشان وجود دارد که دنیائى که در سمت ما است با جاذبه آن کهکشانها نگهدارى مى شود، تمام این دنیاى عظیمى که به نظر مى رسد و داراى صدها هزار میلیون کهکشان است، جز ذره کوچک و بى مقدار از یک دنیاى عظیمتر نیست و هنوز اطمینان نداریم که در فراسوى آن دنیاى دوم دنیاى دیگرى نباشد»(۲).

یکى دیگر از دانشمندان در مقاله مشروحى که درباره عظمت عالم هستى نوشته، بعد از ذکر فواصل عظیم و حیرت زاى کهکشانها، و بیان ارقام حیرت انگیزى که همگى بر اساس سال نورى تعیین مى گردد، چنین مى گوید:

 

«تا اینجا منجمین معتقدند که تازه تا نیمه راه کناره قابل رؤیت جهان با عظمت پیش رفته اند، و هنوز فضاهاى نامکشوف دیگرى را باید بیابند»(۳)

به این ترتیب عوالمى که براى بشر تاکنون کشف شده با تمام عظمتى که دارد گوشه کوچکى از این جهان بزرگ را تشکیل مى دهد و قابل تطبیق با مساله آسمانهاى هفتگانه است(۴)

 


۱ ـ «بحارالانوار» جلد 55 صفحه 78.

۲ ـ مجله فضا شماره 56 فروردین 351

۳ ـ «مجلّه نیوزویک» سال 1964 (فراموش نشود این شهادت مربوط به 24 سال قبل است)

۴ـ تفسیر پیام قرآن 2/179

نظرات 1 + ارسال نظر
آرمین جمعه 14 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 12:18 ب.ظ http://ya-mahdi.blogsky.com

سلام وبلاگتون خیلی خوبه ... اگه تونستین به منم سر بزنین شاید وبلاگم به دردتون بخوره

دوست عزیز از اینکه با وبلاگتون آشنا شدم خیلی خوشحالم
در ضمن به ذکاوت و هوشتون برای انتخاب عنوان زیبا برای وبتون تبریک میگم
امیدوارم که بیشتر با هم مراودت داشته باشیم.
باتشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد