مولا علی (ع) و شیعه علی

السلام علیک یا ثارالله

مولا علی (ع) و شیعه علی

السلام علیک یا ثارالله

شبهاتی در مورد آیه اکمل الدین

اَلْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ اَلْیَوْمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ اَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتى وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِْسْلامَ دیناً. . .

 امروز کافران از (زوالِ) آیینِ شما، مأیوس شدند; بنابراین، از آنها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم; و نعمت خود را بر شما تمام نمودم; و اسلام را به عنوان آیین (جاودانِ) شما پذیرفتم... .   آیه ۳ مائده

سؤال : ابتداى آیه سوم سوره مائده پیرامون گوشتها حرام سخن مى گوید(1) و در انتهاى آن، سخن از اضطرار و ضرورت و حکم آن است(2) و در وسط این دو مطلب، سخن از ولایت و امامت به میان آمده است. چه تناسبى بین مسأله ولایت و امامت و جانشینى پیامبر (صلى الله علیه وآله)، و مسأله گوشتهاى حرام و حکم اضطرار و ضرورت وجود دارد؟ آیا این خود شاهدى نمى شود که جملات مورد بحث از آیه، ارتباطى به بحث ولایت نداشته و مطلب دیگرى را تعقیب مى نماید؟

پاسخ : آیات قرآن مجید به صورت یک کتاب کلاسیک تنظیم نشده است، بلکه به همان شکلى که نازل مى گشت (و گاه با تغییرات و جابه جائى هائى)به دستور پیامبر(صلى الله علیه وآله). ثبت مى شد، بنابراین ممکن است صدر آیه مورد بحث به خاطر سؤالاتى که از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) در مورد گوشتهاى حرام شده، قبل از واقعه غدیر نازل شده باشد، و بعد از مدّتى واقعه غدیر پیش آمده و آیه مورد بحث نازل گشته و کُتّاب و نویسندگان وحى آن را به دنبال حکم گوشتهاى حرام ثبت کرده باشند. سپس مسأله اضطرار یا مصداقى از مصادیق آن رخ داده و حکم آن نازل شده و ذیل آیه را که حاوى حکم اضطرار است به دنبال قسمت وسط آیه ثبت کرده باشند، بنابراین، با توجّه به نکته فوق، لازم نیست آیات تناسب خاصّى با هم داشته باشند.توجّه به این نکته، بسیارى از شبهات و اشکالاتى که پیرامون آیات قرآن مجید مطرح مى گردد را حل مى کند.

نظرات 1 + ارسال نظر
قطره پنج‌شنبه 14 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 10:06 ب.ظ http://love-human.blogsky.com


سلام.

امیدوارم خوب باشین.

همونطور که اون بالا گفتین فقط با وبلاگ های مذهبی تبادل لینک خواهید داشت! من هم نمیخوام با شما تیادل لینک کنم چون من هم واسه تیادل لینک شرایطی دارم.
میخوام بگم اگه اومدم به وبتون به احترام مولا بوده و یه خواهش دارم: لطفا واسه مذهب شرایط قایل نشین. یه روزایی میرفتم وب یه بنده خدایی که اونم مذهبی مینوشت و تا آخرش با من و وبلاگم(یه وب دیگه ام) کنار نیومد. نمیدونم چرا باید بعضی ها فکر کنن چون مستقیم از دین میگن پس حق بیشتری دارن... نمی دونم یادشون میاد پیامبر گفته آدما فقط از نظر تقوا باهم فرق دارن؟ یعنی این عده انقدر به خودشون مطمئنن؟

براتون آرزوی موفقیت دارم.

شاد و پاینده باشید.

دوست عزیز قطره جان
نمیدنوم منظورت از نوشتن این پیام چی و منظورت از اینکه میگی نباید برای مذهب شرایط قایل نشم چی اگه منظورت اینه که چرا فقط با وب های مذهبی تبادل لینک میکنم خوب این بستگی به دیدگاه و خط مش این وبلاگ داره و هیچ ربطی به اعتقاد بنده نسبت به احترام به نظرات دیگران نداره همانطور که در وبهای دیگری که دارم هیچ محدودیتی و هیچ لمیتی ندارم پس بدون که هر وبی که خط مشی را دنبال میکنه باید از قوانینی هم پیروی کنه و یه دلیل دیگری که نمخوام در این وبلاگ با وب غیر مذهبی تبادل لینک کنم این است که بعضی دوستان خیلی کم لطف هستند و در ابتدا بیان میکنند که برای پر بازدید شدن وب من با من حاضر هستند که تبادل لینک کنند و این برای وبی که نان مولا علی را یدک میکشه خیلی بده ه بخواد اینچنین با این افراد بحث کنه ولی دوست عزیز قبل از قضاوت یه سری به وبهای دیگرم بزن و بعد قضاوت کن
www.mastphoto.blogsky.com
www.mastamoz.mihanblog.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد