سلیم از سلمان فارسی نقل میکند که گفت : پیامبر چنین فرمود :
ای مردم آیا شما را به مهدی بشارت ندهم ؟ گفتند آری ، فرمود :
بدانید که خداوند تعالی در امتم سلطانی عادل و امامی دادگر مبعوث میکند که زمین را از عدل و داد پر میکند همانطور که از ظلم و جور پر شده باشد . که او نهمی از فرزندان پسرم حسین است ؛ نام او نام من و کنیه او کنیه من است.
و بدانید که خیری در زندگانی بعد از او نیست ، و انتهای دولت او چهل روز قبل از روز قیامت خواهد بود .
کفایة المهتدی فی معرفة المهدی (ع) ص 307 به نقل از کتاب اثبات الرجعه – فضل بن شاذان
واذا جاءهم امر من ادمن او الخوف اذاعوا به ولو ردوه الى الرسول والى اولى ادمر منهم لعلمه الذین یـسـتـنـبـطونه منهم ,
و هنگامى که خبرى از پیروزى یا شکست به آنها برسدآن را شایع مـى سـازنـد درحـالـى کـه اگر آن را به پیامبر و پیشوایانشان ـ که قدرت تشخیص کافى دارند ـ بازگردانند از ریشه هاى مسائل آگاه خواهندشد.
امام باقر(ع) مى گوید: منظور از اولى الامر در این جا امامان معصوم هستند .
شیخ طوسى مى نویسد:
قول قوى همین است , چراکه خداوند مى فرماید: اگر آن را به اولى الامر بازمى گرداندند علم پیدا مـى کـردنـد و مـراجعه به غیرمعصوم موجب علم نمى شود, چون ممکن است اشتباه کند و در این مساله فرقى بین فرماندهان لشکر و دانشمندان و دیگران نیست
پس این آیه شریفه ـ طبق این تفسیر ژرف ـ ما را به مقام عصمت و خطاناپذیرى امامان للّه در راى و اجتهاد, راهنمایى مى کند.
پیامبر فرمود:
خداوند بهشت را حرام کرده بر هر فحاش بدگفتارـ کم حیا که باکی ندارد چه میگوید و چه به او گفته میشود.
اگر درباره چنین شخصی تحقیق کنی او را یا جزئی از ولدالزناها میابید یا شریکی جزء شیطان در نطفه اش نخواهی یافت
به آن حضرت عرض شد :یا رسول الله آیا در بین مردم هم کسی هست که شیطان در نطف اش شریک باشد ؟پیامبر فرمودند:آیا قول خداوند عزوجل را نمیخوانی (وَشارِکٌهم فی الاموال و الاولاد)(با آنان در اموال و اولاد شریک باش)
سوره اسراء آیه ۶۴
پیامبر فرمود : شش نفرند که خداوند در کتابش آنان را لعنت فرموده است:
کسی که به قرآن چیزی اضافه کند - کسی که مقدرات خداوند را قبول نداشته باشد - کسی که نسبت به عترت من آنچه خدا حرام کرده مراعات نکند (منظور آن است که خداوند اذیت آنان را حرام کرده و هرکس ایشان را اذیت کند مورد لعنت خداوند است) - کسی که سنت من را ترک کند - کسی که غنائم مسلمانان را به خود اختصاص دهد - کسی که زور بر مردم مسلط شود تا عزیزان خدا را ذلیل و آنانکه خدا ذلیل قرار داده عزیز نماید .
شرح الاخبار ج۳ ص۴۸۹ ح۱۴۱۹
استخاره مشهور بر سه قسم است ، استخاره ذات الرقاع و استخاره با قرآن و استخاره با تسبیح ، البته اقسام دیگرى هم گفته اند ولى همین سه قسم معروف است و ذات الرقاع چون کمى دشوار است ما اکتفا مى کنیم به استخاره با قرآن و تسبیح و مشهور آن را از کتب معتبر مى نویسیم
تفاءل به قرآن یا استخاره قرآنى
در تفاءل به کتاب خدا سه مرتبه قل هو الله احد بخوان و سه مرتبه صلوات بفرست بعد بگو، (( اللهم انى تفالت بکتابک و توکلت علیک ، فارنى من کتابک ما هو المکتوم من سرک ، المکنون فى غیبک )) پس قرآن را باز کن و عمل کن به آنچه در سطر اول راست است و این استخاره از طرق اهل سنت از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله نقل شده است
استخاره به قرآن نقل از امام صادق
علامه حلى (ره ) از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: هر کسى بخواهد با قرآن مجید استخاره کند بعد از بسم الله الرحمن الرحیم این دعا را بخواند: (( اللهم ان کان فى قضائک و قدرک ان تمن على شیعة ال محمد بفرج ولیک و حجیک على خلقک ، فاخرج لنا ایة من کتابک نستدل بها على ذلک ، )) بعد قرآن کریم را باز کند و شش ورق از طرف چپ بشمارد و از ورق هفتم شش سطر (خط) بشمارد در سطر ششم نظر نماید و مقصود را استخراج کند.
استخاره براى زن گرفتن
شخصى که قصد ازدواج داشت رفت پیش علامه مجلسى و گفت براى من استخاره اى بکن ، علامه مجلسى براى او استخاره کرد و گفت بسیار خوب است آن فرد رفت و بعد از مدتى آمد پیش علامه و گفت این چه استخاره اى بود براى من کردى علامه سئوال کرد مگر چه شده است آن شخص گفت شما براى من استخاره کردید و گفتید که استخاره خوب آمده و من رفتم آن همسر مورد نظر را گرفتم اگر چه زن خوب و زیبائى است .
اما هر شب که مى خوابد در جاى خودش ادارا مى کند گرفتار شب ادرارى است علامه گفت اشکال از تو است که به من نگفتى استخاره را براى چه مى خواهى چون وقتى من استخاره کردم این آیه شریفه آمد (( جنات تجرى من تحتها الانهار )) (یعنى باغهائى که از زیرش نهرها جارى است )
اگر به من مى گفتى که براى زن گرفتن است به تو مى گفتم که از زیرش آب جارى مى شود.
امام علی(ع):
شیعیان ما سه گروهند: گروهی به ما نیکی میکنند و گروهی به مردم نیکی میکنند و گروهی با دوستان ما دوستی و با دشمنان ما دشمنی میکنند این گروه اولیاء و برگزیدگان و حکما و علما هستند . خوشا به حالشان و عاقبتشان نیکو باد .
مردی دو همسر داشت که هر دوی آن از ان مرد آبستن شدند و در یک شب فرزند خود را به دنیا آوردند که یکی پسر و دیگری دختر آوردند
فردای آن روز هر دو هوو بر سر اینکه کدام پسر به دنیا آوردند با هم دعوایشان شد و هر کدام ادعا میکردند که پسر از آن اوست چون منازعه بالا کشید حکم به مولا علی بردند که مولا فرمود شیر ان دو زن را وزن کنند هر کدام که سنگین تر بود پسر از آن اوست.
من با علی خوش هستم
هر کو علیست نامش
من چاکر وی هستم
من بی علی به هر دین
کافر به هر خدایم
من با علی حسینم
من با علی بزرگم
صیاد ببر و گرگم
من بی علی نباشم
بی روی او نخواهم
معراج وماسوا را
من با علی خوش هستم
پیمانه اش به دستم
هر چند به راه عشقش
من هم ضعیف وپستم
خاک نجف مرا بس
یک یاعلی مرا بس
الله اگر پسندد
من یک علی پرستم
من با علی خدایم
فارغ زما سوایم
نابود باد آنکس
مهر علی ندارد
خاموش باد آن شمع
بوی علی ندارد
پروانه ها بیایید
گرد علی بگردیم
حسین جوادی |
http://yadeyar14.persianblog.com |
احکام محتضر
مسلمانى را که محتضر و در حال جان دادن است چه مرد باشد یا زن ، بزرگ باشد یا کوچک ، باید به پشت بخوابانند، به طورى که کف پاهایش به طرف قبله باشد و اگر خواباندن او کاملا به این طور ممکن نیست تا اندازه اى که ممکن است ، باید به این دستور عمل کنند و چنانچه خواباندن او به هیچ نحو ممکن نباشد باید او را روبه قبله بنشانند و اگر آن هم نمى شود باید او را به پهلوى راست یا به پهلوى چپ روبه قبله بخوابانند.