مولا علی (ع) و شیعه علی

السلام علیک یا ثارالله

مولا علی (ع) و شیعه علی

السلام علیک یا ثارالله

و اما القاب مولا

بنا به روایتی روزی رسول خدا به دنبال علی (ع) میگشت گفتند فلان جا خفته و چون رسول خدا علی(ع) را بدید که بر پهلو خوابیده و بر عبایش گرد و غباری نشسته لذا رسول خدا قبای مولا را زدوده و فرمود بر خیز یا ابا تراب یعنی ای پسر خاک و مولا این کنیه را خیلی دوست میداشت .

از کنیه های دیگر مولا میتوان حیدر ، ابوالحسن ، ابوالحسین ، امیرالمومنین ( که در روز غدیر خم از جانب جبریل آورده شد ) ، اسدالله ، خلیفه الله ، ید الله ، مرتضی ، وصی رسول الله و ... ( که در حدود بیش از 500 کنیه میباشد ) .

و ظاهر مولا ...

قامتی میانه نه زیاد بلند ونه زیاد پست و چهره اش رخشان و چشمهایش درشت ، موی جلوی سرش یعنی بالای پیشانی ریخته ، موی زنخش سرخ رنگ و شکمش برآمده و دستهایش بلند و چهره اش بشاش .

از افتخارات امام علی (ع)

اینکه او اول کسی بود که با پیامبر (ص) نماز گذاشت ، مولا از زمان طفولیت با رسول خدا زیسته و از تربیت ایشان برخوردار بودند ،

دیگر اینکه علی(ع) اولین کسی بود که مقدم بر دیگران قبول اسلام و ایمان به رسول خدا و پذیرای دعوت او بیامد ،

دیگر اینکه علی(ع) آنکسی بود که در جای رسول خدا بستر نمود تا نقشه کفار را برملاء سازد

دیگر چون رسول خدا عزم به مدینه نمود ، تا مولا علی (ع) به وی ملحق نشد پا به درون شهر نگذاشت و گفت تا برادرم علی به من نپیوندد من از این مکان(قبا) نقل نخواهم کرد

دیگر اینکه چون رسول خدا خواست میان مهاجر و انصار عقد برادری ببندد و این کار بپایان رسید و هر یک از اصحاب را در تعداد 45 تن با انصار عقد برادری بپیوست علی را برای خود انتخاب نمود ، او را گرفت و فرمود ( علی هم برادر من است )

دیگر افتخارات مولا قدرت جسمانی خارالعاده ایشان بود که از هیچ چیز نمیترسید و از هیچ دشمنی نمیهراسید ، به حدی که وقتی قشون اسلام با عمرو ابن عبدود در جنگی دچار شد که هیچ یک از سپاهیان جرئت مقابله با او را در خود ندیدند و هر چه عمرو رجز خواند تا حریفی به مقابله با او برود ولی کسی حاضر نشد الا ... ، و هر چه رسول خدا فریاد زد و خواست تا کسی فریاد این مبارز را خاموش کند کسی حاضر نشد الا ... ، تا اینکه مولا رهسپار رزم شد و این مبارز را در چشمی به خاک افکند .

و دیگر اینکه زمانی مکه بدست مسلمانان فتح شد و قرار شد تا بتها به زمین ریخته شوند علی تنها کسی بود که بر دوش پیامبر قرار گرفت و بتها را بر زمین فکند .

دیگر اینکه مولا افتخار دامادی رسول خدا را بر عهده داشت در حالی که حضرت فاطمه در آن زمان خواستگار های از سران قبایل داشت .

و بزرگترین افتخار مولا به ولایت و جانشینی رسیدن ایشان در روز غدیر خم توسط شخص شاخص پیامبر بود که توسط جبریل و از جانب خدا به رسولش ابلاغ گردید و اولین کسی که از میان مردمان به طرف علی (ع) آمد و دست ایشان را برای بیعت فشرد عمر بن خطاب بو د که رو به مولا کرد و گفت ( بخ بخ لک اصبحت مولای کل مومن و مومنه )

و دیگر ... و دیگر ... و دیگر ...

نظرات 1 + ارسال نظر
هیشکی یکشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 01:13 ق.ظ http://sedaye-pare-tanhai.blogsky.com/

سلام.
مطالب جالبی داری.
من امام علی رو خیلی دوست دارم.
دکتر علی شریعتی هم ارادت خاصی نسبت بهش داشته.
موفق باشی.
و عاشق بمونی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد